Florida

INDREJSE I USA
For at skærpe sikkerheden ved rejser til USA under Visa Waiver-programmet, er kravene for rejse uden visum blevet skærpede.

Visa Waiver-programmet - som Danmark deltager i - gør det muligt at rejse til USA på forretningsrejse eller ferie, og opholde sig i landet op til 90 dage uden et visum.

De skærpede krav betyder at du skal udfylde en online ansøgning, en Electronic System for Travel Authorization (ESTA).

Ansøgningen kan indsendes når som helst inden afrejsen til USA. Det anbefales at ansøgningen indsendes mindst 72 timer før rejsen påbegyndes og gerne før. Indrejsetilladelsen er gyldig i to år fra udstedelsesdatoen eller indtil dit pas udløber, afhængigt af hvilken dato kommer først.

Hvis der indgår Æ, Ø eller Å i dit navn er det vigtigt at du anvender stavemåden angivet i passet, så hvis "Jørgensen" i passet er angivet som "Joergensen" skal du ikke skrive "Jorgensen" - For en amerikaner er det 2 forskellige navne.

Når du bliver godkendt modtager du et ansøgningsnummer. Det skal du bruge - sammen med dit pasnummer og fødselsdato - hvis du ønsker at opdatere ansøgningen.

Alle rejsende skal have en godkendt indrejsetilladelse, også børn. Det er muligt at indsende en ansøgning på vegne af en anden rejsende.

Vær opmærksom på at det koster 14$ per ansøger, og at det pt. ikke er muligt at betale med Dankort. Du kan betale med: MasterCard, VISA, American Express og Discover (JCB, Diners Club).

Har du ikke udfyldt og fået godkendt din ESTA, kommer du ikke ombord på flyet!

Hvis din ESTA er blevet godkendt, betyder det at du er godkendt til at rejse til USA under Visa Waiver-programmet, men det giver ingen garanti for adgang til USA. Ved ankomsten til USA (i indrejselufthavnen), skal du igennem en samtale med en amerikansk told- og grænsekontrollør. Han/Hun kan eventuelt beslutte, at du ikke opfylder betingelserne i Visa Waiver-programmet eller andre betingelser i USA's lovgivning og nægte dig indrejse.

ESTA udfyldes online her: https://esta.cbp.dhs.gov


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ÆNDRINGER SOM TRÆDER I KRAFT 21 JANUAR 2016
Hvis du har besøgt Iran, Irak, Sudan eller Syrien siden Marts 2011 eller er statsborger i et af de 4 lande, kan du ikke længere rejse til USA under Visa Waiver-programmet. Du er nødt til at søge om visum.

Læs mere om alle ændringerne og undtagelser på Department of Homeland Security's hjemmeside.


ÆNDRINGER SOM TRÆDER I KRAFT 15 MARTS 2016
Fra den 15 marts 2016 skal du udfylde en Electronic Travel Authorization (eTA) inden du flyver til Canada.
Det gælder også hvis du bare mellemlander i Canada undervejs til USA. Dvs. at hvis du skal besøge USA og mellemlander i Canada skal du udfylde både den amerikanske ESTA og den Canadiske eTA!
eTA koster 7 canadiske dollars og gælder i 5 år (eller indtil dit pas udløber).

Læs mere på den officielle side: http://www.Canada.ca/eta

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ADVANCED PASSENGER INFORMATION SYSTEM (APIS) OG US SECURE FLIGHT
Udover ESTA skal du også huske at udfylde APIS og Secure Flight hos dit fly- eller rejseselskab. Normalt kan du gøre det ved at logge ind på deres hjemmeside, finde din booking og udfylde de nødvendige oplysninger. Det er blandt andet oplysninger om adresse under opholdet i USA (dit første hotel).



UNDER REJSEN

Undervejs skal du udfylde et tolddokument (U.S. Customs and Border Protection Declaration Form 6059B) hvor du blandt andet skal oplyse opholdsadresse i USA, pasnummer samt eventuelle varer og værdier du har med til USA. 

Rejser du med familiemedlemmer, er det nok at en enkelt udfylder dokumentet. (Members of a family residing in the same household who are related by blood, marriage, domestic relationship, or adoption)

Hvis du har spørgsmål til skemaet, så kan du spørge flypersonalet om hjælp.


VED ANKOMST
Ved ankomsten til USA skal du igennem en "afhøring" om formål med rejsen samt få taget fingeraftryk og blive fotograferet.  Tolddokumentet du udfyldte ombord på flyet, afleveres til de amerikanske toldere, efter du er kommet igennem immigrations- og paskontrollen.

Vær opmærksom på, at hvis din mellemlanding foregår i USA, - i stedet for i Europa, f.eks. Amsterdam, Paris eller Frankfurt - at du skal afhente bagagen ved ankomsten for at få den igennem told osv., og derefter skal bagagen checkes ind igen på dit fly til din endelige destination i USA. Du vil normalt også blive orienteret om det inden landing.
 

HJEMREJSE
Ved hjemrejse vil din kuffert normalt blive automatisk overført til næste fly, også selvom du mellemlander i USA eller Canada undervejs. Ved tvivl, så spørg ved check ind.
Mellemlander du i Canada skal du - ligesom ved indrejsen til USA - udfylde et tolddokument, også selvom du kun er i transit.


MERE INFORMATION OM INDREJSE
Informationen på denne side er baseret på mine erfaringer. Du kan finde mere information om at rejse til USA på de forskellige rejsebureauers hjemmesider.



 
INFOBOKS
På denne side har jeg forsøgt at beskrive "papirarbejdet" der skal være på plads, for at få lov til at rejse til USA.
Beskrivelsen er baseret på, at du flyver til USA.

 
SENESTE OPDATERING
Denne side blev opdateret den
9/03/16.